anjagoesfareast.reismee.nl

"Spiegels en Sponzen"

Aan het begin van deze reis is er al eens gezegd dat je pas achteraf kunt zien wat deze reis me zou kunnen brengen. Wel;

Door reizen en afstand nemen wordt je niet alleen ervaringen rijker door dingen te doen, maar leer je ook veel over jezelf. (of je nu wilt of niet) Zo ook ontmoet je andere reizigers. Ieder heeft zo z'n eigen verhaal en motivatie. De een is op doorreis, de ander met vakantie en nog weer een ander is blijven hangen en/of nog steeds rondreizend. Leerzaam, inspirerend maar ook confronterend. Het valt me namelijk op dat er veel mensen zijn die graag hun ei kwijt willen of juist hun ervaringen willen delen. Oftewel dat er naar ze geluisterd wordt. Begrijpelijk trouwens want ervaringen wil je nu eenmaal delen, te meer als je (alleen) op reis bent!

Zo ontmoette ik een Australisch stel en heb uren geluisterd naar hun verhalen en gekeken naar foto's van hun reizen. Ook Amsterdam kwam voorbij en het leek alsof zij dachten dat ik daar nog nooit geweest was……….Ik neem alles op als een spons, toon interesse en geef reactie. Leuke verhalen en foto's overigens, maar merkte na verloop van tijd dat mijn spons uiteindelijk verzadigd raakte. Hoe leuk en lief deze mensen ook waren, op een gegeven moment merkte ik dat ik er genoeg van had. Vreemd en natuurlijk niet erg aardig van me. Later ging ik er over nadenken en bedacht me dat het een spiegel is die je jezelf voorhoudt. Want waarom/waardoor was nu eigenlijk mijn spons te verzadigd geraakt en kon het niets meer opnemen? Ik kwam tot de conclusie dat ik de rol van aanhoorder had aangenomen en geduldig alle informatie tot me nam, maar andersom was dit niet het geval. Ondanks dat ik af en toe een poging waagde, werd dit niet opgemerkt. Nu ben ik van nature best wel een geduldig mens en houd rekening met de ander, maar wederom werd ik geconfronteerd dat ik het lastig vind om mijn grenzen aan te geven en deze liever overschrijdt dan gewoon het kunnen zeggen van stop. Hoe komt dat toch vraag ik me zo vaak af? Wel denk dat het te maken heeft met het feit dat ik eerst veel energie krijg van hetgeen ik zie en hoor maar ik te laat inzie dat het me na verloop van tijd energie kost omdat er geen wisselwerking is……….. Eigenlijk werkt dat dus met alles in het leven besef ik me steeds meer. Zeker nu ik tijd hebt om rustig van een afstandje dingen onder de loep te nemen!

Het gaat dus over luisteren, zowel naar de ander als naar jezelf. Na een inspirerend boek (KI, het verhaal van Peter Blokland) te hebben gelezen is eigenlijk de kernvraag; hoe goed luister je eigenlijk naar jezelf? Want als je jezelf niet hoort, dan is luisteren naar de ander lastiger! Oftewel als je goed naar jezelf luistert dan pas kun je goed de ander horen……. En dat is volgens mij wat uiteindelijk een band schept tussen mensen en waar we allemaal op zoek naar zijn toch?

Natuurlijk doe ik ook mijn verhaal door deze blog bij te houden. Hartverwarmend is het telkens weer door alle reacties die ik ontvang, hoeveel lieve mensen met me mee op reis zijn en mijn verhaal 'aanhoren'. Dank dan ook voor het luisteren tot nu toe!! Het helpt me zeker om mezelf beter te horen, zeg maar ;-)

Misschien beetje vaag verhaal en een keer geen reisverslag, maar soms helpt het me om van me af te schrijven. Praten komt wel weer als ik thuis ben ;-)

Ga zo mn bedje in want om 4 uur vannacht moet ik opstaan voor een dagje Singapore. Alles voor het verlengen van het visum. Omdat het visum wederom maximaal 30 dagen geldig is en inmiddels de 'inkomstenbron' na juni ook behoorlijk begint te kriebelen bij me zal ik dan ook in april mijn terugvlucht naar huis boeken. Met alle opgedane 'kennis en ervaring' maar ook inspiratie moet het toch gewoon goed gaan komen!

Reacties

Reacties

Caroline

Mooi inzicht; Blijf bij jezelf!

Nathalie

Lieve Anja, wat een mooi verhaal....hier gaat hier toch allemaal om.......op naar de volgende fase. En in de tussentijd niet vergeten te genieten.
Ik ben zo blij dat je dit allemaal mag meemaken. Je doet het toch maar gewoon allemaal. Je mag trots zijn op jezelf. Ik mis je....tot snel.

Mireilla

Hoeveel beter komt dit inzicht aan door het te beleven dan het te lezen!geweldig toch!op naar een volgende inzicht?xxx

Suzan

Wat een mooie en wijze woorden! Fijne tijd nog. xx

Pap en Mam

Wat een ervaringen meid. Zo reizen we eigenlijk steeds een beetje mee. Het weerzien met Karlijn wordt een van de hoogtepunten voor jou denk ik zo. Veel plIer met z'n beiden. Kus van ons.

nicole

geen vaag verhaal, Anja. Fijn dat je een mooi inzicht hebt gekregen door een boek. Weet dat deze man ook cursussen geeft, dus hij geeft in zijn boek niet al zijn gekregen inzichten prijs. In ieder geval geeft het "stof" tot overdenken. Neem t volgende hierin mee .... het is eerst goed voor jezelf zorgen, dan pas kun je voor de ander zorgen. In gesprekken ook goed naar jezelf luisteren, ook wanneer je hard op spreekt "wat ik nu zeg, wil ik dit wel zeggen en past wat ik zeg beter bij wat wenselijk is of past het beter bij mijn gevoel?". En zo ook ... wanneer de ander spreekt, vraag je af wat wordt er tussen de regels gezegd, of terwijl wat wordt er niet gezegd? Begrijp ik de ander echt of denk ik dat ik de ander goed begrijp? Ja en dan komt de feedback ook nog eens om de hoek. Ik denk dat wij mensen elkaar -naast slecht luisteren en verkeerde informatie geven-, te weinig doorvragen en te weinig feedback geven en juist hier kun je goed van leren. En tenslotte ....... herinneringen zijn vaak onjuist en er is geen werkelijkheid ..........
liefssss

tineke

visum weer op zak,je kind komt en dan samen genieten.
Heerlijk je verslagen te lezen.
Knuf x x Tineke

Annebet

Mooie inzichten An! De spons houdt de spiegel mooi schoon moet je maar denken???? Veel plezier Xxxx

Annebet

Oh ja smiley's herkent ie niet-fiscale vandaar al die vraagtekens. Zonder vraagtekens dus, hihi!

Jelleen

Ik luister / lees graag je verhalen. Heerlijk om je belevenissen te lezen. Groeten uit Ede.

Lindabeglinger@gmail.com

Het gaat goed met je!
Mooi verslag van je innerlijke strijd lieverd
Mis je!!
Tot snel xxxxLin

Michel

Wow Anja. Wat een inzichten en wat een openheid. Prachtig om je bewustwordingsproces te lezen. Kippenvel. Wij vinden je prachtig. Kus van ons. Michel en Wessel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active