anjagoesfareast.reismee.nl

Seminyak en Nyepi!

Voor het verlengen van mijn visum ben ik afgelopen weekend naar de westkust van Bali gegaan. Mijn eerste kennismaking met Bali was in Legian en dat was nou niet echt het Bali wat ik de afgelopen weken heb ontdekt! Dus Seminyak zou beter zijn om een paar dagen te verblijven dacht ik. Ondanks een paar hotelsuggesties van Ferry (zwager van Sas) had ik een hotelletje geboekt wat qua prijs net iets gunstiger was. Daarnaast lag het net iets buiten Seminyak en zag het er prima uit. Op de website dan, maar helaas bleek het een missertje wederom!! Na aankomst bleek namelijk dat het hotel eigenlijk maar 2 'deluxe' kamers had en de rest poolvilla's! Op de website wordt je eigenlijk beetje misleid, want op 1 foto na van de 'deluxe' kamer betreffen de rest van de foto's en de omschrijvingen de poolvilla's. Van een 'deluxe kamer' was overigens geen sprake. Het leek meer op een soort 'peeskamertje'………..Daarnaast lag het zwembad te midden van een soort bouwput en ook nog eens aan een doorgaande weg. Maar vooral erg ver van alles en in de wijde omgeving niets te doen! Dat alles was niet vermeld op de website. Vreemde was ook dat er geen enkele poolvilla bezet was?? Naast mezelf was er alleen nog een andere gast in de 'deluxe kamer' naast mij. Een meisje van 19 uit Denemarken die net aangekomen was in Bali en voor het eerst alleen op reis was…. Een lekker begin voor haar ook! Een heel fout hotel dus en niets klopte van wat je voorgeschoteld krijgt! Ik heb in ieder geval 1 nacht hier geslapen en na wat onderhandelen met de eigenaar en de hotelorganisatie wat geld teruggekregen voor het ongemak. Helaas niet alles, maar toch! Tja dat is dus ook reizen, soms moet je schakelen en onverwachts opnieuw je plan trekken. Ik ben dan ook ingegaan op de hotelsuggestie van Ferry en een hotel in Seminyak geboekt welke ongeveer 10 minuutjes lopen van het strand is. Na het inchecken aldaar werd ik meteen wel geconfronteerd met the do's and don'ts tijdens de viering van het Balinees Nieuwjaar en dan vooral tijdens Nyepi (oftewel Silence Day). Wat een bijzondere ervaring was dit zeg om te hebben meegemaakt! Alles gaat in harmonie en is er geen greintje agressie te bespeuren. Met veel bewondering en soms ademloos heb ik als buitenstaander de viering van het Balinees Nieuwjaar kunnen aanschouwen en ervaren. En wat een tradities en rituelen kent het Hindoeisme.

Twee dagen voor Nyepi wordt Mekiyis gehouden. Dit is een processie van Hindoes waarin de tempelbeeltenissen voor een purificatie (zuiveren/reiniging) naar het strand gedragen worden. Bijzondere sferen geeft dit en je ziet en voelt dat alle Balinesen bezig zijn met dit feest!

De avond voor Nyepi wordt Ogoh-Ogoh gevierd. Gisteravond (van 19 -22 uur) dit temidden van Balinese mensen en vele toeristen meegemaakt. Dus eigenlijk Oudejaarsavond gevierd maar dan zonder oliebollen, champagne en vuurwerk , zeg maar;-). In optochten worden de goden aangeroepen. De reden voor Ohgoh Ohgoh is de boze geesten weg te drijven. Om 12 uur 's middags is er een grote offerceremonie aan de geesten van de onderwereld. 's Avonds is de Ogoh Ogoh-processie (een soort optocht), waarin onder andere grote poppen worden rondgedragen. Deze poppen verbeelden de boze geesten. Elk stadsdeel maakt zijn eigen pop en voert een 30 minuten durende "show" op voor een jury, want het is ook een wedstrijd tussen de stadsdelen. Eerst komt er een pop gemaakt en gedragen door de jeugd, dan twee vrouwen met een bord met de naam van het stadsdeel en het nummer. Dan volgen er meisjes met fakkels en muzikanten die hard muziek maken. En dan bedoel ik echt harde muziek! My god gewoonweg oorverdovend…..Vervolgens komen er prachtig Balinese geklede vrouwen die een soort verhaal dansend uitbeelden. De stoet sluit met een enorme pop, die op bamboestokken door mannen gedragen wordt. Deze pop verbeeld een scène uit het verhaal. Alle poppen zijn van papier mache gemaakt, heel erg kleurrijk en behangen met doeken en glitters. Niet moeder's mooiste poppen, want zoals al gezegd verbeelden zij de boze geesten. Dus veel boze creaties zie je voorbij komen ;-)

En dan volgt Nieuwjaarsdag oftewel Nyepi. Nyepi betekent Silence Day. En dat wordt hier niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk gevierd. Alles, maar dan ook echt alles wordt stilgelegd!!!! Er is niemand op straat (verboden zelfs!), iedereen blijft binnenshuis, de gordijnen moeten dicht blijven en er mag geen licht gebruikt worden. Wel overdag is dit geen probleem, maar zodra de zon onder is, is het werkelijk pik en pik donker. Zelfs zijn alle ramen van de hotelkamers afgeplakt. Het gaat zo ver dat ook de lichtjes van bijvoorbeeld de liften zijn afgeplakt en alleen licht in de badkamer in je hotelkamer kan/mag gebruikt worden. Je kunt van de hotellift overigens gebruik maken maar ook hier is geen licht. Dus werkelijk alles is donker. Mooie is wel dat de sterrenhemel heel goed tot z'n recht komt. Duizenden sterren zijn er te zien en er heerst een serene rust. De reden van Silence Day in Bali begin ik te begrijpen nu. Of je nu wilt of niet, je wordt letterlijk in een soort 'pauzestand' gezet en dat geeft je op alle vlakken rust waardoor je je batterij weer kunt opladen voor een nieuw jaar zeg maar ;-) Het schept dus niet alleen rust en ruimte in je hoofd maar ook in je hart! Best een goed idee om dit ook in te voeren bij ons in Nederland? Met z'n allen in 'de pauzestand' op 1 januari en even geen verplichtingen voor 1 dag. Zal voor velen, maar ook op vele vlakken in ieder geval het overwegen waard zijn denk ik!

Morgen is alles weer normaal en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag.

En ik vertrek naar Nusa Dua in het zuiden van Bali, alwaar ik verblijf bij een Balinese familie. Ben benieuwd!

Het verlengen van het visum betekent voor mij helaas toch een dag Indonesië verlaten. Dus a.s. zondag staat een dagje Singapore op het programma. Leuk om na 25 jaar daar weer even te zijn en ben benieuwd of ik er nog iets herken…….

En zoals iedereen vandaag zegt; Happy Silence Day to you!

Margaret

Happy Silence Day to you too!! En gelukkig laat jij wel gewoon van je horen schat :-)

Wat een verhaal weer van dat hotel. Het blijft toch elke keer spannende waar je terecht komt.. Maar schakelen kun jij als de beste en mooi hoe alles dan toch weer goed komt!

Nog paar dagen toch voordat Karlijn naar je toekomt? Kan me voorstellen dat je hier zo ontzettend naar uitkijkt. Nog even volhouden daar en visum regelen. Je bent toch echt al een tijdje weg hoor An. Het blijft een bijzonder avontuur voor jou en zo knap dat je dit doet!!

Xx

nicole

wat een bijzondere ervaringen er weer bij. Hoe zwaar is je rugzakje met "bijzondere ervaringen om nooit te vergeten" inmiddels? Ik ben voor een totale rustdag op 1 januari welke ingaat om 00.00 uur. Dus géén vuurwerk meer na 24.00 uur.
1 dagje singapore .... is daar niet voor meerdere dagen iets te beleven ....... ?

Michel en Wessel

Wauw wat een geweldige inspirerende omgeving. Wij vinden je verhalen en foto's heerlijk om te lezen en te zien. Dank voor de vele aandacht daarvoor Anja.