anjagoesfareast.reismee.nl

Singapore

Na Seminyak ben ik afgelopen vrijdag doorgereisd naar Nusa Dua. Dit is een moderne badplaats in het zuiden van Bali op het schiereiland Bukit Badung. Met de naam wordt ook wel het gehele schiereiland aangeduid. De badplaats ligt echter in het oosten van het schiereiland en aan een mooi wit strand. Ondanks de luxe resorts en hotels die hier veelvuldig aan de stranden zijn, had ik via Air BnB een zogenaamde homestay voor ongeveer 10-tje per nacht geboekt. Tja kosten verspreiden en afwisselen zeg maar om tot het eind het te kunnen volhouden ;-) Mijn homestay ligt ongeveer 30 minuten loopafstand van het strand. Dus prima, alleen in deze hitte is het soms beetje afzien. Maar ik klaag zeker niet!!! De gastvrijheid en het verblijven bij een familie thuis is toch echt anders, maar vooral ook erg leuk! Je wordt namelijk niet alleen meegenomen in het reilen en zeilen van een familie, maar ook proberen ze je het naar je zin te maken, zijn erg behulpzaam en gastvrij! De vrouw des huizes zorgt voor het eten. In mijn geval wordt het eten, Balinees natuurlijk, op een blad gepresenteerd en kan ik of ergens op een van de balkonnetjes zitten of op m'n kamer. Een verblijf in een homestay betekent een slaapkamer met, in mijn geval, een eigen douche en toilet. Overigens goed maar de geur in de kamer was een beetje muf en alles heel eenvoudig zeg maar. De achterkant van het bed was nog in plastic verpakten en de douche was meer een groot toilet met een kapotte douchekop. Ach alles heeft z'n charmes en gastvriendelijkheid wint het toch zeker van de minimale voorzieningen die je even hebt ;-)

De gastvriendelijkheid en behulpzaamheid van mijn gastgezin gaat ver! Voor de vlucht naar Singapore moest ik namelijk om 4 uur in de ochtend met de taxi naar het vliegveld. Sagung (vrouw des huizes) had speciaal haar wekker gezet en wekte me zelfs met een kopje thee! Gelukkig dat zij trouwens wakker was, want de taxi kwam niet opdagen en was dus erg fijn om op dat soort momenten even iemand in de buurt te hebben die de taal spreekt ook! Bij terugkomst stond ze me weer op te wachten. Had misschien ook te maken dat de elektriciteit welke was uitgevallen, maar toch. Ze zei dat ze blij was dat ik er weer was. Toch leuk!

En dan Singapore of zoals het officieel heet ; Republiek van Singapore, het kleinste land van Zuid-Oost Azië. Het is eigenlijk een stadstaat welke bestaat uit meer dan 60 eilandjes en het hoofdeiland heet Singapore. Omdat ik maar 1 dagje me moest vermaken aldaar heb ik als een echte toerist een hop on/hop off bus genomen. Het zitten in een open bus heb ik op de koop toe genomen en was best lekker af en toe ook! Maar vooral kom je op die manier in 1 dag best veel te weten en heb ik meteen alle highlights gezien. En ik was niet de enige, want heb me enorm vermaakt met een aantal engelse dames, die me deden denken aan de 'Calender Girls'! Zoals al zo vaak gezegd je komt dus de leukste mensen tegen als je reist ;-))

Singapore is een Engelse kolonie geweest en de invloeden hiervan zie je in deze stad dan ook best veel terug. Een must see is het Raffles hotel. Ben dan ook een kijkje gaan nemen en inderdaad een prachtig hotel! Het hotel is vernoemd naar de Engelsman Sir Thomas Raffles. Deze Sir was namelijk de grondlegger van het huidige Singapore. Naast de hoge gebouwen zijn er verschillende kleurrijke wijken zoals Chinatown en Little India. Maar ook prachtige tuinen (o.a. Botanic Garden) en parken, waar tevens de duurste woonwijken met enorme villa's/landgoederen te vinden zijn. Er staan daar stulpjes van rond de 60 miljoen dollar…… Dus dan valt Wassenaar wel mee ;-)

Waar ik zeker wilde uitstappen was natuurlijk Orchard Road, de bekendste winkelstraat met vele shoppingmalls en alle shops die je je maar kunt bedenken op een rijtje. Shop till you drop dus en er is veel te 'window shoppen' zeg maar ;-)

Ook het Mandarin Hotel bezocht, waar ik 25 jaar geleden was met m'n vriendin Anja Doorten. Nou eigenlijk gezocht, want het hotel bleek nu niet meer de ingang te hebben aan de Orchard Road, maar was via een zijstraat te bereiken. Tevens was de receptie verplaatst naar de eerste etage. Zonde en een oudere receptionist van het hotel was het met me eens dat de glans van het hotel jammer genoeg weggevaagd is, doordat het plaats moest maken voor de Shopping Malls…… Helaas heb ik niet uitgebreid kunnen shoppen vanwege de beperkte tijd die ik had. En soms moet je prioriteiten stellen. Shoppen kan altijd nog, waar je ook bent in de wereld toch?

Na een vlucht met veel turbulentie was ik om middernacht weer terug in Bali en, waar het allemaal om ging; een visum verlenging rijker. Na een pittige onderhandeling met taxichauffeurs op het vliegveld kon ik uiteindelijk weer terug naar mijn homestay in Nusa Dua. Aangekomen aldaar was het wel erg donker. Wat bleek? De elektriciteit was in de hele wijk uitgevallen. Wederom alles pikdonker. Het begint bijna te wennen dat niet alles vanzelfsprekend is.

Morgen wederom naar het vliegveld, maar dan om Karlijn op te halen!! Heerlijk vooruitzicht en haar eerste massage is al geboekt;-)

Reacties

Reacties

nicole

Singapore was een heus vluchtigertje.
Oh bijna je lieve dochter weer bij je en dan wordt ze gelijk alweer verwend. Ik wens jullie een heerlijke 1e dag samen (voor jou alweer bijna zover).
Bij een familie lijkt mij idd leuk door de kennis van het land en uiteraard voor het eten. En ach beter een douche zonder kop dan een ton met water, lijkt mij.
Enjoy xxx

Papa Mama

Alweer een mooi verhaal, wel heel leuk zo reizen wij ook een beetje mee.Karlijn is nu onderweg spannend voor jou. Petje af ze doet toch maar. Wij wensen jullie hel veel plezier de komende tijd, dikke kus

Mireilla

Wat een geregeld voor een nieuw visum zeg!Maar zo beleef je wel veel! Heel veel plezier met Karlijn!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active