anjagoesfareast.reismee.nl

Noord, Oost, Zuid, West, Home is toch nog steeds the best!

Het is en blijft een waar avontuur......

Op Bali is er veel te doen en te zien. Vanuit Ubud ben ik dwars door het binnenland naar het Noorden van Bali gereden. Het leuke is hier dat een taxichauffeur je niet alleen van A naar B rijdt maar tevens als gids en troste Balinees graag de mooie en bijzondere plekjes laat zien aan je. Zo zie je niet alleen Bali op z'n authentiekst maar vooral leer je veel over de Balinese cultuur en de vele gebruiken en tradities van het Hindoeïsme. En dat zijn er nog al wat!

Volgende week (8 maart) wordt hier bijvoorbeeld Nyepi gevierd oftewel het Balinees Nieuwjaar. De avond voor Nyepi wordt Ogoh-Ogoh gevierd. Alleen de namen al klinken feestelijker dan onze Oud&Nieuw ;-)) De reden voor Ohgoh Ohgoh is de boze geesten weg te drijven. De volgende dag is het van 6 uur 's ochtends tot de volgende dag om 6 uur 's ochtends Nyepi. Op deze dag van absolute stilte voor de Hindoes zijn er geen activiteiten, wordt er geen vuur aangestoken en is er geen verkeer en amusement. Men moet binnen blijven om te mediteren en te vasten. Het is de bedoeling dat de kwade geesten denken dat Bali verlaten is. De stilte en het niet gebruiken van lichten is om de boze geesten die toch nog overvliegen in de waan te brengen dat Bali er niet is. Ze kunnen dus niet op het eiland komen, want wat niet zichtbaar en hoorbaar is, bestaat niet. Zelfs het vliegveld is op deze dag gesloten (als enige in de wereld heb ik me laten vertellen). O ja, toeristen die op Bali zijn worden verzocht deze Stiltedag in hun hotel te blijven. Het wordt dus een grote happening die niet aan je voorbij kan gaan. Nu zie je vooral dat iedereen al druk bezig is met de voorbereidingen op dit feest.

Ik zit in ieder geval dan in Seminyak (westkust van Bali) in een leuk hotel met hopelijk wat gezellige mensen ….. Dus wordt vervolgd!

Wat je dus al niet te weten komt door het toeren met een Balinese chauffeur over het eiland ;-) Maar ook de dingen die je te zien krijgt. Zo ben ik door hele kleine authentieke Balinese dorpjes gereden, maar ben ik ook even gedropt bij de Pura Ulun Danu Bratan (een bekende Hindoeïstische) tempel, welke in de bergen aan een heilig meer ligt. Tevens de tweede (minst actieve) vulkaan vanuit daar kunnen zien.

Uiteindelijk na een 3 uur durende rit aangekomen bij mijn AirB&B verblijf in de buurt van Lovina. Weer een nieuwe verassing! Dit maal verbleef ik in een soort tuinhuis van een Engelsman en zijn Balinese vouw, welke via een steeg te bereiken was. Dus bijna niet te vinden en midden in de Kampung (dorp)!! Het sfeertje was overigens te vergelijken met het Fawlty Towers Hotel. De eigenaar was dan weliswaar niet een John Cleese type maar meer een uitgerangeerde hippie, maar zijn Engelse humor en gastvrijheid was heel goed! Grappig dus ;-)) Via hem ben ik in contact gebracht met Dodi, mijn trekking guide voor de volgende dag.

Samen met een Nederlandse familie (hoe toevallig!) heeft Dodi ons door rijstvelden, rijstterrassen, de bergen en jungle geleid met als uiteindelijke doel om zowel boven als onder de watervallen aldaar te staan. Veel glibberen, klimmen en uitkijken geblazen, maar wat was het de moeite waard! Onderweg bij een rijstboer getrakteerd op een kokosnoot, welke hij even blootsvoets uit een hoge palm voor ons sneed. Tja hoe dicht staan zij nog bij de natuur! Maar ook hoe inventief zij zijn. Zo kreeg ik een stukje schil van de kokosnoot, waarmee ik de kokosnoot kon uitlepelen. Was ikzelf nooit opgekomen zeg maar…… Het is hier regenseizoen wat betekent dat er dus veel regen valt. Wel dat is inderdaad het geval. Vanaf 2 uur 's middags zijn (de afgelopen week tenminste) er vele onweersbuien en stortregenbuien. Dus aan het eind van de dag kletsnat geregend en met kleren en al dan ook onder de watervallen gestaan. Omdat het gelukkig niet koud is (rond 27 graden), was het dan ook een heerlijke frisse afsluiting van een enerverende dag;-)

Lovina betekent letterlijk 'ik houd van Indonesië'. Deze naam wordt gebruikt voor de lange kuststrook in het Noorden van Bali en heeft zwarte stranden vanwege de vulkanische activiteiten op Bali door de eeuwen heen. Lovina staat ook bekend om het Dolfijnen spotten in de Bali Zee. Dus daar zat ik dan voor zonsopgang (dus rond 6 uur in de ochtend!)in een Balinees bootje,'Jukung' genoemd, te dobberen op zee….. En ja hoor dolfijntjes in overvloed te zien!!! Van de sunrise was echter helaas weinig te zien, want de wolken hingen er voor! Regenseizoen he ;-)

En dat het (wederom) ging regenen was later op de dag te merken!!!! De trip van Lovina via de oostkust per auto naar Amed was namelijk meer een rafting tour….. Enorme regenbuien die van de straat een soort rivier maakte inclusief modderstromen! Na bijna 3 uur "peddelen" kwam ik aan in Amed. Wederom een klein paradijsje en het leuke is dat ik verblijf in een beach house in een klein resort, welke van Nederlanders is. Een Nederlands gezin uit Wassenaar wel te verstaan. Zij hebben 10 jaar geleden het roer omgegooid en zijn dus opnieuw begonnen hier in Amed. Fascinerend en inspirerend, maar ook blijkt het wereldje wel heel klein te zijn. Er zijn altijd wel mensen die je allebei kent als je namelijk uit eenzelfde dorp komt! Onder het genot van een biertje en de zee op de achtergrond even heerlijk 'over het maken van keuzes' gebabbeld en dat lekker in het Nederlands. ;-)

De stranden zijn hier echter ook zwart en heeft vele stenen en keien, dus het wandelen is een ware work out gebleken. Nu tijd om wat te relaxen en over 2 nachten door te gaan naar de westkust. Aldaar mijn visum verlengen en plannen maken voor Karlijn. WANT zij komt 15 maart en dan gaan we samen verder rondreizen en Bali ontdekken. Heerlijk vooruitzicht en kan niet wachten om haar te knuffelen en om me heen te hebben, maar vooral samen deze reis te kunnen delen!!!! Wat er ook gebeurt, dit kunnen ze ons niet meer afpakken ;-)

Suzan

Dank je wel Anja voor weer zo'n mooi verhaal en wat superfijn voor je dat Karlijn naar je toe komt! Heel veel plezier samen. Liefs Suus

Jelleen

Heerlijk verhaal, Veel plezier.

Saskia

Geweldig An dat je het zo naar je zin hebt op dat heerlijke eiland Bail. Net een warm bad, lieve mensen, heerlijk eten. Fijn dat Karlijn komt en dat jullie dan samen dit gaan beleven,. Naast cultuur ook lekker shoppen natuurlijk voor dat meisje daar. Dolfijnen spotten op een bootje, klinkt beter dan boodschappen doen bij Appie Heyn ! GENIET X

nicole

Alweer een hoop gezien en meegemaakt. Zelfs als t met bakken naar beneden komt ben je nog onderweg. Ook je rust kunnen pakken, zeker wanneer Karlijn bijna komt (wat fijn) zij is nog geen 5............ Mooie foto's, dank voor t delen

Linda Kooter

Geniet van je verhalen en de foto's. Elke keer weer een feestje om te lezen en te zien.

Corrine

Wat super om een stukje mer Karlijn te gaan reizen!!

Mireilla

Mooi verhaal weer!!