anjagoesfareast.reismee.nl

Ubud

In Ubud in Bali had ik via AirBnB een leuk adresje gevonden en deze dan ook voor een paar nachten geboekt. Nu was mijn eerdere ervaring in de Filipijnen qua locatie nou niet het je van het, maar ik dacht nieuwe ronde nieuwe kansen.En dit blijkt een schot in de roos te zijn want het leuke adresje blijkt een plek HEAVEN ON EARTH te zijn en is zo ontzettend mooi! Mijn kamer heeft een veranda aan de voorkant grenzend aan een prachtige tuin en aan de achterkant een terras waar ik over een rijstveld kijk. De mensen hier zijn behulpzaam en erg vriendelijk. Om de hoek is er een yogatempel, waar ik dagelijks kan binnenlopen. Oftewel een hele goede stek om zowel tot rust te komen als verder Bali te ontdekken! Ik blijf hier dan ook tot maandag. Om me te oriënteren heb ik een wandeling gemaakt naar het centrum van Ubud. Al wandelend langs eettentjes en Balinese kraampjes werd ik in een keer verrast door overstekende apen!! Wat blijkt? Ik zit niet ver van het Monkey Forest, de Apenheul in het groot zeg maar ;-) Tasje vast en geen etenswaar binnen handbereik ben ik doorgelopen en geen aap vond me gelukkig interessant genoeg. Omdat ik 's avonds nog even terug moest naar het centrum van Ubud heb ik me toch maar even laten brengen op een brommer. In het donker alleen was al geen optie maar zeker niet als ik ook nog eens apen tegen kan komen……..De eigenaar van mijn verblijf begreep dit en bood me meteen aan om me even te brengen op de brommer. Dit is naast een taxi het vervoermiddel hier.

Mijn ontdekkingsreis op Bali is dus begonnen en vandaag ben ik met een chauffeur het binnenland ingegaan. Hij heeft me prachtige plekken laten zien (o.a. een vulkaan en de rijstterrassen) en heb tevens authentieke Balinese dorpjes met al hun tempels kunnen bewonderen. Zo ook heeft hij me meegenomen naar een koffie/thee plantage en heb ik een soort proeverij gehad van alles wat er in de tuin groeit. En dat was veel namelijk ; van geneeskrachtige planten tot tropische fruitbomen! Hierdoor ben ik nog meer geïnspireerd geraakt in de Balinese keuken en ben dan ook van plan een Balinese kookworkshop te gaan doen alhier. Altijd handig en zeker om iedereen eens te kunnen verassen met mijn geleerde kookkunsten alhier ;-)

Het was overigens even wennen om van de Filipijnen over te schakelen op Indonesië. Er zijn zeker in de binnenlanden van Bali vergelijkbare dorpjes qua armoede, maar grote verschil met de Filipijnen is dat hier het Hindoeïsme een prachtig kleurenpalet geeft van de dorpjes. Overal zijn er tempels te zien namelijk, welke veelal met bloemen en gekleurde doeken versierd zijn en dagelijks van een offer worden voorzien. Men kent er een aantal hier: o.a. een huistempel, een community tempel, een tempel waar men werkt (dus ook in de rijstvelden, en natuurlijk de grote tempels die ook toegankelijk zijn voor bezoekers. Er heerst een serene rust en overal ruik je de wierook.

Ja in Indonesie proef en zie je de cultuur letterlijk, in de Filipijnen is met name the way of living hetgeen je ervaart als buitenstaander. Ondanks dat beide culturen te maken hebben met armoede. Tenminste zo ervaar ik het tot nu toe……

Morgen weer een dag en wie weet weer met nieuwe inzichten en ervaringen! Maar ook het verder plannen maken voor de komende maand :-)

Reacties

Reacties

Mireilla

Leuk, leuk! Ik verheug me op Bali. Kun je me een apje sturen wat de bnb kost in ubud? Ik wil ook 2 nachtjes daar naartoe met Bo!Xxx

Kim

Lieve An, Wat een leuke verhalen en wat ben je een stoer wijf!

Geniet nog lekker je mist hier niets!
dikke kus!

nicole

Lieve Anja, ben ik jaloers? Neen hoor .... If I could, I would follow you.
Tuurlijk begrijp ik heel goed dat alleen reizen niet altijd prettig is en als je dan ook nog door geen internet van ons gescheiden bent, is dat helemaal niet leuk. Zoals ik je verhalen lees ... De filipijnen een interessante ervaring en Bali een mooie ervaring, van allebei valt iets te leren, zoals bv Balinees koken. Ik kijk er naar uit. Ik neem de Hollandse kroepoek mee. Mocht je langer blijven .... brommertje huren, offe kopen en weer verkopen ..... dikke zoen

Corrine

Mooi verhaal! Enjoy Bali!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active