anjagoesfareast.reismee.nl

Manilla again

Het reizen alleen maakt je creatief . Gisteren een lange reisdag gehad. Van Boracay naar Manilla terug was wederom een reis waar m'n geduld op de proef werd gesteld. Maar ach inmiddels geniet ik van de weg terug en heb je de meest grappige ontmoetingen. Mijn vlucht zou om 18.30 uur zijn, echter wederom meer dan 2 uur vertraging. vlucht is maar 45 minuten….. Maar zat dit keer in de wachtruimte met een groep Filipijnse dames, maar woonachtig zijn in de USA. Zij bleken net klaar te zijn met hun vrijwilligerswerk op Boracay! Via de ANCOP foundation hadden zij namelijk medical care gegeven aan de armste mensen op Boracay. Schrijnende verhalen en voor mij inmiddels ook herkenbaar….. Tja vrijwilligerswerk verbroedert toch ook merk ik! Dus het lange wachten op het vliegveld kreeg een bijzondere wending en daar zat ik dan in een keer tussen een nieuwe groep vrijwilligers :-). Erg leuk! Omdat we uiteindelijk midden in de nacht arriveerden in Manilla heb ik van hun een lift gekregen naar mijn hotel. De taxi's hier zijn op dat moment namelijk niet allemaal ok en dat vonden de dames niet veilig voor me. Binnen no time zat ik hopla op de achterbank geperst in een grote Jeep van neef Eddy. Super fijn en aardig!

Reizen maakt je tevens moe, zeker als je alleen bent. Je kunt namelijk niet even je spullen bij iemand achterlaten, alles zeul je steeds mee naar o.a. toilet of restaurantje. Tevens ben en blijf je alert en dat kost gewoon even wat meer energie.

Vanochtend dan ook wat uitgeslapen en de was hier bij een lokale wasserette gebracht. Tja moet ook gebeuren. Heerlijk, voor nog geen € 4,00 wordt alles netjes gewassen en gestreken! Dus alles is weer fris en schoon. Nou ja alles? Ik heb gisteren in Boracay de helft van mijn kleding achtergelaten. Je hebt hier weinig nodig en als een soort ritueel ben ik mijn "balast" aan het opruimen. Ik heb overigens de kleding aan de eigenaar van het hotel gegeven en hij was dankbaar hiervoor. Dus het heeft tevens een positief doel gekregen ;-)

Nu in Manilla en vandaag ben ik naar de SM Mall of Asia geweest. Een enorme shopping mall met o.a. een ijsbaan. Ik ben in Dubai geweest in de grote malls, maar deze is ook enorm en je bent zomaar een dag zoet met alles te bekijken. Daarnaast buiten de mall even een momentje voor mezelf genomen in een mooie kerk. Deze stond pal naast de grote mall en aan de baai van Manila. Uiteindelijk de taxi terug genomen.

Een taxi nemen is hier overigens vanwege de veiligheid ook een aparte ervaring en kent een aantal regels die je zeker als toerist in de gaten moet houden;

  1. je moet altijd een taxi met meter nemen, want dan wordt je niet genept.
  2. neem een beveiligingsagent mee (zijn er in overvloed hier!) en laat hem de nummerplaat en het taxinummer noteren. Je krijgt dan een soort voucher mee.
  3. zorg dat de deuren van de taxi op slot worden gedaan. Je staat heel veel stil vanwege het drukke verkeer hier en bedelaars, straatverkopers en kinderen tikken aan de ramen of proberen deuren te openen..… erg schrijnend steeds…….
  4. en ik heb er een trucje bij verzonnen, namelijk ik doe net alsof ik aan het bellen ben of gebeld wordt en spreek ff luid dat ik in taxi nr… zit en er zo aankom :-)

Nog 1 dagje en dan zal ik de Filipijnen achter me laten. In een maand tijd veel gezien, geleerd en ervaren! Een tijd die nog lang zal nagalmen denk ik en veel 'soulprints' heeft achtergelaten bij me……

Reacties

Reacties

Pap en Mam

Weer een mooi verhaal. Het geeft het gevoel dat wij ook de taxi zaten en reizen we dus met je mee! Pas goed op jezelf. Boris ligt spinnend voor ons op de keukentafel. Kus en we wachten op het volgend verhaal.

Annebet

Gaaf An! Het blijft bijzonder wat je meemaakt en onderneemt. Geniet nog even van de Filipijnen! Op naar part II of Anja goes far east. Benieuwd wat er allemaal in de Bali koffer zit.... XXX

Margaret

Lieve An, een deel van je mooie reis zit er al weer op dus.. Goeie reis naar het volgende avontuur! Voorzichtig en benieuwd wat er verder nog gaat beleven. Liefs, Mar xx

Mireilla

Je verhalen lezen heerlijk! Dankjewel! Ben er zo ook een beetje bij! Veel plezier!

Rutger

Lieve Anja, heb alles gezien wat je hebt gefotografeerd en heb gelezen en wat je zo goed beschrijft : zoals het is.
Je gaat nu verder op reis en ik hoop dat je aansluit bij mensen die je iets bijzonders kunnen bieden want jij bent ook speciaal en je geeft al genoeg aan anderen dus je mag best een beetje meer aan jezelf denken! heel veel plezier in het volgende deel van je reis!

Jelleen Postma

Hoi Anja, leuk om je te mogen volgen. Zijn gisteren terug gekomen van een drietal dagen in Hong Kong en daarna door naar Manilla. Hong Kong mooie stad en genoeg te toen...door naar Manilla. Ik wist niet wat ik mee maakte bij aankomst wat een mensen en taxi's. We waren in Manilla doordat we uitgenodigd werden door een zakenrelatie van Dirk en natuurlijk wil ik het land van Cherry ook wel zien. De zaken relatie woont in het zakelijke gedeelte zo far zo good. we wijn overal geweest in Mannila met zijn eigen auto en taxi...geduld wat een traffic in deze stad. Hoe moet dit gaan over 5 tot 10 jaar dan staat alles stok stijf vast. Maar natuurlijk wilde we ook het oude gedeelte van de stad zien en de havens. Help wat een cultuurschok wat een armoede zowel voor mens als beest. Geiten te koop langs de weg, kids van 3/4 jaar zwerven langs de kant van de straat. Slapen op straat. Ongelofelijk. De andere kant is natuurlijk dat wanneer zoals Cherry bij ons komt. Ook een cultuurschok krijgt van ons leven in Europa. Ben daarom ook erg happy dat ze een jaar bij ons kan zijn en haar voordeel doet van dat wat ze nu leert en dat mee kan nemen. Anja heel veel plezier nog, we gaan je volgen. Groeten van Dirk, Jelleen en Cherry.

guus en grietje

net je vader aan de telefoon gehad. ikwas je site kwijt en hij wist uiteraard jouw adres. anja wat een belevenissen maak je mee. wij vinden het leuk om jou zo te kunnen volgen. geniet ervan. de groeten uit de wijk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active