anjagoesfareast.reismee.nl

Manilla en Spanje

Vanmiddag de historie verder ingedoken van Manila onder leiding van mijn gids Louis. Door de koloniale invloeden van zowel Spanje als Amerika is er in deze stad veel op dit gebied te zien en te merken. Vandaag wandelend door Rizal Parc via Intramuros naar Fort Santiago gegaan. Indrukwekkend en soms leek het wel alsof ik door Madrid liep! Aan het begin van het park staat een vlaggenstok, waar vanuit de afstanden in de Filipijnen worden berekent. Ook weer zo'n weetje die je niet zomaar achterhaald als "stadstoerist" ;-)

Het park Rizal is vernoemd naar de nationale held José Rizal.Deze schrijver was een van de meest prominente voorstanders van een hervorming en onafhankelijkheid van de Filipijnen. In die tijd niet helemaal gewenst en hiervoor is hij dan ook gevangen genomen in Fort Santiago en na berechting geexecuteerd. Een rare gewaarwording als je letterlijk over de voetsporen loopt naar zijn executieplaats! Het fort ligt aan rivier Pasig, die uitmondt in de Baai van Manila. Als je op hoogste punt van het fort staat ligt aan de overkant Tondo, de allerarmste wijk van Manila. Wat een heftig gezicht was dit zeg.......En in de rivier? Daar kun je zomaar een lijk of een dood dier zien drijven....... In de geschiedenis (oorlogen) hebben mensen gruwelijke dingen gedaan, maar leven in dusdanige armoede brengen ook "in ieder geval door onze bril gezien" heftige dingen met zich mee zeg!

Maar genoeg over de ellende! Want vandaag ben ik tevens even aangeschoven in een kathedraal bij een trouwerij. Een traditionele Filipijnse bruiloft waarbij ook de bruidegom even een make up kwastje over zijn gezicht had gekregen of genomen?! Moest even 2 keer kijken maar de man had zelfs mascara op voor de gelegenheid. Denk dat het bedoeld was om beter op de foto uit te komen?

Laughing
Stond ik dan met m'n fitflopjes en spijkerboek tussen allemaal mooi opgedofte Filipijnse dames en heren!

Morgen naar Palawan en begint een volgende project in een hele andere omgeving ;-)

XX

Linda

Fijn om te lezen, dat je goed bent aangekomen en het avontuur is begonnen. Geniet van elk moment. Liefs, Linda

Liliane

Je bent er meteen lekker ingedoken. Leuk en leerzaam om je ervaringen te lezen. Geniet ervan!