anjagoesfareast.reismee.nl

Underground River and more....

Vandaag (maandag) mijn luxe hotel verwisseld met een soort huisje op het strand en grenzend aan een stukje mangrove in de zee. Wederom back to basic en zit in the middle of no where……. En er is niemand hier! Begin toch wel iedereen om me heen te missen. Mijn eerste ontmoeting alweer met een zwart/witte hagedis in de kamer. Schrok me kapot…… Blijf het toch steeds lastig vinden om mijn angst voor deze 'wilde' dieren te overwinnen. Daarnaast lopen hier allemaal honden (aantal afschuwelijke magere), kippen, geiten en vliegen er allerlei andere dieren rond. Het waait momenteel enorm dus niks te doen. Het spelen van Solitair op m'n telefoon , lezen en schrijven is even waarmee ik het moet doen nu. Gelukkig ben ik vanmiddag even naar een supermarkt geweest en heb wat fruit, een biertje (jawel!) en wat te knabbelen gekocht. En daar even een goede maaltijd gegeten. Hier is namelijk niets te krijgen. Toen ik terugkwam lag er een hondje dood op het terrein. Kon het even niet meer aanzien en ben dan ook in mijn huisje gaan zitten! Internet is tevens geen succes hier…… Had me dit beter voorgesteld en ook dat ik meer contact met iedereen kon hebben. Het is wel erg alleen en ben je erg op jezelf aangewezen op deze manier. Dus ik moet het anders gaan doen heb ik me bedacht. Heb vanmorgen nog in het hotel via internet vliegtickets etc gezocht en mijn plan wat geprobeerd concreter te maken. Helaas lukt het niet om dit verder uit te werken. Hoop zo dat ik morgen wat beter internet heb en in ieder geval de rest van mijn verblijf in de Filipijnen kan boeken. Dat geeft meer rust en minder stress merk ik! En ook qua kosten iets beter beheersbaar, dan ad hoc dingen te moeten besluiten. Dit is nu het geval en resultaat van waar ik nu zit. Via AirBnB gevonden en dacht nog even dat het in El Nido was (in het Noorden van Palawan), maar bleek dus in Puerto Princessa te zijn….. Niet erg want was al lang blij dat ik de komende dagen even verblijf had! Op de foto's zag het er allemaal top uit. De eigenaar kwam me zelfs persoonlijk ophalen van het hotel met zijn eigen auto. Dus so far leek het een schot in de roos. Dus mijn verwachtingen waren hoog v.w.b. de accommodatie. Zoals zoveel hier in de Filipijnen loopt alles anders en moest ik wederom mijn verwachtingen bijstellen. Een huisje op palen en verder is hier niets te doen….De eigenaar van 'Clarkville Camp' , Rafael, is echter heel erg aardig en behulpzaam. Een Filipijnse man die in USA heeft gewoond en een soort makelaar/projectontwikkelaar is hier en niet geheel onbemiddeld blijkt. Hij heeft veel grond en huizen hier in Palawan begrijp ik nu en doet veel aan ontwikkelen van projecten, waarbij de natuur en cultuur gewaarborgd blijven. Het verhuren via Air BnB is voor hem eigenlijk een soort bijzaak. Vanmorgen, na een eerste onrustige nacht waarin ik twijfelde om hier langer te blijven, werd ik verrast met prachtig weer en een uitgebreid ontbijt welke bestond uit wel 4 gebakken eieren, bananen en pancakes met honing. Meer dan de helft heb ik aan de hondjes gegeven en heb vrienden erbij gekregen ;-) Daarna werd ik uitgenodigd door Rafeal om mee te gaan naar een van zijn projecten (een viewpoint in aanbouw) in Nagtabon Beach en ben tevens bij een stukje land gaan kijken die hij voor iemand anders wil aankopen. Ik val van de ene in de andere verbazing hier. Met zijn auto zijn we vervolgens naar het noorden gegaan en uitgekomen bij Nagtabon Beach, een verborgen stukje paradijs, waarvan Rafael een van de aandeelhouders is. En wow momentje! Hij heeft me afgezet bij een vriend en zijn vriendin die een soort 'kasteel' op het strand hebben gebouwd. Vandaag dus lekker kunnen relaxen bij Olivier en Jane, een broodje hamburger gegeten, soort cocktail gedronken en genoten van een prachtige baai waar bijna niemand verder was. Aan het eind van de dag pikte Rafael me weer op en ben ik getrakteerd op een mooie sunset vanaf zijn viewpoint. Besef me nu toch ook wat een mazzelaar ik ben met deze eerste stap van alleen reizen en de hulpvaardigheid van mensen. Universe is taking care of me real good these days ;) Morgen ga ik een dagtrip maken naar Sabang, alwaar de Underground River is. Een van de 7 wereldwonderen en staat tevens op lijst van Unesco Werelderfgoed. Ben benieuwd. Nu eerst weer een nachtje onder mijn klamboe in het huisje doorbrengen……. Vandaag om 6 uur op voor een excursie naar de Underground River. (zie : https://www.youtube.com/watch?v=KpRHRh9PaRU) Dus ook het spitsuur meegemaakt in Puerto Princessa. Erg grappig, het verkeer (jeepneys, trycycles, mini vans, brommers met hele families en auto's) gaat kriskras door elkaar heen en er zijn weinig verkeersregels. Toeteren als je inhaalt en gas geven als je een weg op gaat ;-) Na een 2 uur durende rit in Sabanga aangekomen. Een klein havenplaatsje, waar je op een typische Filipijnse boot gezet wordt. Na 2 uur wachten trouwens , want dit wereldwonder trekt honderden toeristen (veel Chinezen…)per dag!! ik kwam een Deens stel tegen en met hen heb ik gezellig maar op een terrasje gezeten. Klinkt allemaal exotisch maar een goed kop koffie of thee is er niet te krijgen hier. Koffie is gewoon oploskoffie met zakje creamer en thee is veelal niet op voorraad. Zwemvesten zijn hier verplicht overigens. Waarom? Dat vraag ik me maar niet af, maar gelet op de hoge golven op de zee begrijp ik het wel……. Een excursie doen hier bestaat uit veel wachten en dus geduld hebben. Op weg naar de Underground River hoor je van de gids de Do's en Don'ts. Waar je veelal op moet letten zijn de apen tijdens een korte de wandeling door een soort regenwoud naar de Underground River. Ik hoorde ze wel, maar heb er geen kunnen spotten. Aan het eind van het pad kom je bij een prachtige lagune en hier lagen de bootjes voor de tour over de rivier. Wederom 2 en half uur moeten wachten ;-( voordat je met een helm eindelijk de toer kunt maken. Na dus ongeveer 5 en half uur wachten vaar je met z'n tienen door een soort grot met prachtige sculpturen en heel veel vleermuizen…. Indrukwekkend, maar vanwege het wachten best een lange dag voor 45 minuten varen over de River……. Net teruggekomen, wederom alles donker hier en niets te beleven. Ga morgen mezelf trakteren op een paar nachten hotel hier in de buurt. Ik kan bijna niet iets plannen en wil even rust hebben.Maar ook mijn verjaardag in "stijl" vieren ;-) Met Rafael net een rondje gemaakt en voor 2 nachten hotel Asturias geboekt in Puerto Princessa. Heerlijk vooruitzicht en eindelijk even goed internet ook!! Proost voor nu ;-)

Reacties

Reacties

Tineke

Jarige Anja! Proficiat x x x.Je wordt wel geconfronteerd met jezelf.Na die donkere wolken is altijd weer die zon,zo ook in je verhaal.Bedankt daarvoor. Knuf Tineke.

Helga

Wat een avonturen! Mooi om te lezen. En tja dat soort verkeerde plekjes kiezen (hoe mooi ook), dat is ook reizen.... Echt enorm dapper dat je daar dan toch drie nachten blijft! Het lijkt mij eerlijk gezegd ook best een beetje eng zo in je eentje in the middle of nowhere, in een hutje aan het strand. Over een week kun je er vast weer om lachen ;).

En ja, al doende leer je vanzelf wat voor jouw een fijne manier van reizen is. Ik zou als ik jou was toch maar gewoon de toeristische plekjes en guesthouses zoeken vanaf nu. www.lonelyplanet.com, of misschien proberen om ergens een lonelyplanet of Trotter gids van de Filipijnen op de kop te tikken. Daar staat echt alles in, hoe je ergens komt met bus/jeepney etc., leuke plekken om te zien, restaurantjes, guesthouses (low-budget, middle class én top end, net waar je zin in hebt of geld voor hebt). Bijkomend voordeel is dat je dan ook niet steeds internet nodig om iets te boeken. Misschien kun je in Puerta Princessa in een boekenwinkel zo'n gids vinden (verjaardagscadeau van mij!)? Dat boek en die site gebruiken heel veel reizigers (niet alleen de low budget backpackers maar ook de mensen van middelbare leeftijd (ha,ha). En via de lonely planet kom je ook altijd wel mede-reizigers tegen dus dat lijkt me sowieso gezelliger.
Zet 'm op, je vindt vanzelf jouw ritme, dit uitzoeken wat wel en niet leuk is hoort erbij! XXX

Paula

Van harte gefeliciteerd !
Prachtige verhalen en foto's! Geniet elke x weer. Neem het advies van Helga (Lonely Planet) maar aan,ook al ben je nog lang niet middelbaaaaar!
Lieverd,geniet ervan en pas op voor filippino's op witte schimmels...

Lindabeglinger@gmail.com

Lieverd!
Wat een verhaal......
Ik zal je vast feliciteren omdat ik niet weet of je morgen internet hebt....
Heel veel dikke zoenen en tot snel??Xxxxxx

Paul en Marjolijn

Dag lieve Anja! Van harte gefeliciteerd en maak er morgen maar een bijzondere dag van in Hotel Asturias. Vast van een Spanjaard die in de Filippijnen is blijven hangen.
Maar luister eens even lieverd... het is nog niet zo lang geleden dat mensen zonder internet de hele wereld afreisden..... Pak een kaart van de Filippijnen en kijk waar je naar toe wilt gaan. Zo te lezen kan die Rafael je wel op weg helpen met wat ideeën. Leuke man? Getrouwd? Vriendin? nee hoor, even serieus, kan je niet wat voor hem gaan doen? Hij doet allerlei leuke projecten, al was het alleen maar tegen kost en inwoning.
We zullen vanavond op je proosten want dan is het bij jou alweer bijna de ochtend van je verjaardag. Veel plezier, lekker genieten en go with the flow!!! Paul, Marjolijn en een poot van Jango voor alle lieve hondjes daar....

Corrine

Happy Birthday!!!! wens je een hele bijzondere verjaardag! Liefs

Papa Jaap

Soms wordt het donker en toch wordt het steeds weer licht.
Wat een levenservaring kan een mens opdoen in een heel korte tijd. Hoe je nu schrijft over je ervaringen had je ruim veertien dagen geleden niet kunnen dromen.
1 verjaardag in een halve eeuw in een andere omgeving is nog te doen. Het kado hou je nog te goed. Liefs . je Vader.

Anja uit Milaan

Lieve Anja,
Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag in het Verre Oosten. Ik wilde de eerste zijn die je feliciteert met je verjaardag, maar er zijn al een aantal eerder dan ik.
Je verhalen klinken me heel bekend in de oren, daar ik al zolang ik in Milaan woon, altijd Filippijnse hulp bij mij in huis heb en ze vertellen me altijd over hun thuis land, over de natuur, de gewoontes en het leven aldaar. Ik kan me zodanig helemaal indenken hoe jij je daar voelt.
Het is een enorme ervaring, waar je zeker later met een glimlach op terug kunt kijken.
Ik wens je hele vredige verjaardag,
Veel liefs van Anja uit Milaan

Saskia

Over 2 uur is het echt, maar we doen het nu alvast, Happy Birthday namens de Bijltjes ! Zie je in gedachten zitten, even twijfelend aan het hele gebeuren, maar je ziet er komen dan altijd weer mensen en dingen op je pad , die je dan weer een goed gevoel geven. Zonder toppen, geen dalen... Een hele mooie verjaardag , verwen jezelf schandelijk, wij nemen er hier ook 1, of 2 op jou stoere Annieeee , liefs Ron, Sas, Darc en Scott X

Mireilla

Nou Anja...je wordt wel echt op jezelf terug geworpen ... en so far you're doing great!! Bij jou is het nu al 11 februari!! Hiep hiep hoera!!! Ik vind je verhalen super om te lezen en je blijft dapper in mijn ogen. Ben zo benieuwd wat het je allemaal brengt! Doei Toppertje!

Celly

Happy Birthday ..good luck with your great adventure and when u going to Jakarta let me know..for ur free homestay !!

alice

Lieve An, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. ik hoop dat je een mooie, geweldige dag hebt gehad. volgend jaar zit je misschien weer in het druilerige nederland en dan denk je vast met plezier op 11 februari 2016 terug. liefs, alice

Anita

Je bent al even jarig, mooie tijd om te proosten op je nieuwe jaar, je mooie avontuur, en je geluk. Dikke kus.

jellie

He lieve Anja, globetrotter! en jarig....dit wordt je meest bijzondere verjaardag ooit. Die trotter gids en/of Lonely Planet lijkt me de belangrijkste zoekopdracht van vandaag. En dan ga je nog een hekel krijgen aan al die mensen die dat mooie plekje ook al hebben 'ontdekt'. Maar een paar andere packers om je heen lijkt me geen overbodige luxe. Ik hoop dat je nog een mooie tijd hebt daar Anja, bijzonder is het in elk geval. Heel veel liefs en verjaardagszoenen vanuit het waaierige altijd drukke Scheveningen. Voor je het weet ben je weer hier en denk je met weemoed terug X

grietje en guus

lang zal ze leven, hiep hiep hoera,anja is jarig.

proficiat met je verjaardag.

Rutger

Anja hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag !!
Mooie verhalen en foto's! Je kunt een boek gaan schrijven!
groetjes Rutger

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active